Sain syntymäpäivälahjaksi mieheltäni Lisa Sounion Brändikäs kirjan. En ole vielä aloittanut lukemaan sitä, mutta vilaisun perusteella kirja on kiinnostava. Teksti vaikuttaa helppolukuiselta ja sitä jaksaa varmasti lukea illan aikana enemmänkin kuin yhden sivun kerrallaan. Usein tällaiset ns. tietokirjat ovat niin uuvuttavasti kirjoitettu, että vaikka aihe olisi kiinnostava, huomaa parin sivun jälkeen, että kirjasta ei ole jäänyt mitään mieleen ja ajatukset harhalevat muualla.
Tässä vielä Markkinoinnin ja mainonnan kommentit kirjasta:
Brändäys
Jani Niipola, Markkinointi ja Mainonta, 5.10.2010, 13:04Herätys, tavis – brändää itsesi!

Lisa Sounio on pitkään brändännyt itseään ja muita. Nyt hän on kirjoittanut aiheesta kirjan nimeltä Brändikäs. (Full disclosure: kirja on M&M:ää julkaisevan Talentumin kustantama.)
Sounion mukaan ”ammattiosaamisen brändäys on Suomessa vasta lastenkengissä”. Yksi Sounion pääviesteistä onkin, että brändääminen kuuluu kaikille. Siksi kirja on tehty taviksille. Kansan tavoittaminen helpottuu, jos Sounion toive ainakin osittain ilmaisesta e-kirjasta toteutuu.
Mutta kiinnostaako tavallisia suomalaisia brändäys? Pitäisi kiinnostaa. Brändikkään mukaan meidän tulisi markkinoida itsemme esimerkiksi työelämässä samalla tavalla kuin brändäämme itsemme treffeille.
Tiistaiaamuinen julkistamistilaisuus Aalto-kahvilassa oli omiaan korostamaan energisen esikoiskirjailijan brändäystaitoja. Se oli Suomen median ja designin Kuka on kukin -galleria täsmävalituilla talouselämän vaikuttajilla maustettuna.
Uutuuskirja on tervetullut yritys purkaa itsensä liian vakavasti ottavaa brändiajattelua Suomessa. Sounion rennolle ja innostavalle otteelle tuntuu olevan tilausta, sillä hän sai jo kirjan julkkareissa kutsun luennoimaan Aalto-yliopistoon.
Sounio tuntee aiheensa läpikotaisin. Hän pistää itsensä likoon kuljettaen kirjaa oman (työ)elämänsä kautta. Sounion omakohtaisten kokemusten lisäksi Brändikäs vilisee anekdootteja Kirsti Paakkasesta, Nalle Wahlroosista, Jorma Ollilasta, Harri Koskisesta, Eija-Riitta Korholasta ja niin edelleen.
Tärkeää on, ettei Sounio ota itseään liian vakavasti.
Julkistamistilaisuudessa namedropping nousi metatasolle.
– Esko Kilpi sanoi mulle: sun kirja on täynnä namedroppingia, Sounio heitti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti